Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki.

02 cze 2022 | Mateusz Mikulec

Oddychaj na zdrowie!
Oddychamy praktycznie nieustannie od momentu narodzin. Oddychanie jest czynnością niezależną od naszej woli, możemy mieć jednak na nią świadomy wpływ. Pozornie wydaje się nieskomplikowane – jest przecież nieodłączną częścią życia i właściwie go nie zauważamy. Niewielu z nas na co dzień zastanawia się nad tym, jak oddycha i czy robi to w sposób prawidłowy.
Dlatego też spróbowaliśmy na zajęciach wykonać model naszego płuca.
Do wykonania potrzebujemy:
  • plastikową butelkę
  • plastelinę
  • balon
  • słomkę do napoju
  • gumową rękawiczkę
  • taśmę izolacyjną
   
Do balonu  wkładamy kawałek rurki i sklejamy i uszczelniamy taśmą izolacyjną. Z butelki odcinamy 1/4 - potrzebna nam będzie część 3/4 z szyjką. Do szyjki wkładamy rurkę tak aby balon był w butelce. Następnie wszystko uszczelniamy i mocujemy za pomocą plasteliny. Na dół butelki naciągamy rękawiczkę lateksową. Rękawiczka jest naszą przeponą, balonik płucem. Naciągając rękawiczkę balonik się pompuje - wdychamy powietrze, wciskając rękawiczkę w głąb butelki balonik się kurczy czyli wydychamy powietrze.
Obserwujemy tu ODDYCHANIE czyli pobieranie tlenu przez płuca podczas wdechu i wydalanie dwutlenku węgla podczas wydechu. Oddychamy cały czas, robimy to nieświadomie. Przy WDECHU żebra przemieszczają się na zewnątrz i do góry, a przepona obniża się. Przy WYDECHU żebra przemieszczają się w dół i do wewnątrz, a przepona unosi się.
Była super zabawa. Bo właśnie ten model był częścią naszej nauki o ciele człowieka...
I jeszcze dla wytrwałych …
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA ODDECHOWE DO SAMODZIELNEGO WYKONANIA W DOMU
  1. Nadmuchiwanie i opróżnianie dużej butelki po napojach lub balonu.
Usiądź wygodnie weź w dłonie balon lub zgniecioną butelkę plastikową (plastik powinien być dość cienki). Wykonaj wdech nosem a następnie wydychaj powietrze wtłaczając go do balonu lub butelki. Powtórz 6-8 razy, zrób przerwę.
  1. Ćwiczenie z kartką papieru.
Kartkę przykładamy do ściany, bierzemy głęboki wdech nosem a następnie wydychamy powietrze ustami, puszczamy kartkę i próbujemy wydychanym strumieniem powietrza utrzymać ją jak najdłużej przy ścianie. Powtarzamy 6-8 razy, robimy przerwę.
  1. Ćwiczenie z butelką wypełnioną do połowy wodą i rurką
Butelkę stawiamy na stole przed sobą, następnie zanurzamy rurkę w wodzie, nabieramy powietrza nosem a następnie wdmuchujemy powietrze ustami do rurki powodując „bulgotanie” wody w butelce. Podczas takiego treningu opór stawiany przez wodę wymaga zaangażowania dodatkowych mięśni klatki piersiowej dzięki czemu możemy uzyskać poprawę ich sprawności. Powtórz 6-8 razy zrób przerwę.
  1. Ćwiczenie z książką.
Przyjmij pozycję leżącą a następnie nie za ciężką książkę połóż na brzuch. Następnie wykonaj wdech nosem – książka unosi się, wydech ustami – książka obniża się. Powtórz 6-8 razy zrób przerwę.  
Sałatka owocowa – porcja zdrowia i energii
Dzieci własnoręcznie przygotowały pyszną, witaminową sałatkę ze świeżych owoców. Były jabłka, gruszki, banany, kiwi, pomarańcze, winogrona. Wszyscy mieli soczyste minki na widok tak smakowitych owoców i każdy ochoczo zabrał się do pracy. Dokładnie umyliśmy rączki, następnie posegregowaliśmy umyte  owoce. Każdy dostał talerzyk, nożyk i tak przystąpiliśmy do krojenia. Dzieci samodzielnie kroiły i przyrządzały sałatkę owocową przestrzegając zasad bezpieczeństwa przy posługiwaniu się nożem. Przyrządzanie sałatek dało dzieciom wiele satysfakcji, jednocześnie uświadamiając, jak ważną rolę odgrywają witaminy we właściwym funkcjonowaniu organizmu. Sałatka udała się, wyszła wspaniale!
Podsumowując!
Czemu warto jeść sałatki owocowe?
Odpowiedź nasuwa się sama: zawartość w owocach  cennych substancji odżywczych. Wykorzystując różnego rodzaju owoce, bogate w witaminy,  które połączymy  w jedną miksturę, da nam prawdziwą eksplozję zdrowia. Zapewniając nam: promienny wygląd, pozytywnie wpłynie na naszą skórę , włosy i paznokcie a dodatkowo poprawi nasze samopoczucie i dostarczy sił witalnych na cały dzień; to także doskonałe źródło błonnika pokarmowego, który poprawi naszą przemianę materii i zapewni poczucie sytości na dłużej.