Kompetencje przyszłości

31 paź 2022 | Mateusz Mikulec

Za nami kolejny miesiąc z #Laboratoriami Przyszłości, programem przygotowanym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, we współpracy z Centrum GovTech. Uczniowie Szkoły Podstawowej w Rożnowie rozwijali swoje kompetencje techniczne i interdyscyplinarne. Zajęcia, w których mieli okazję uczestniczyć, były prowadzone zgodnie z ideą rozwoju kompetencji STEAM, czyli kompetencji przyszłości (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka).
Uczniowie spędzają czas na szkolnej świetlicy. Nową atrakcją jest dla nich możliwość korzystania z klocków LEGO zakupionych w ramach programu #Laboratoria Przyszłości, z których konstruują ciekawe budowle i pojazdy. Dzięki temu czas spędzony na szkolnej świetlicy jest dla nich nauką kreatywnego myślenia i równocześnie dobrą zabawą.
 
Przedszkolaki postanowiły sprawdzić swoje umiejętności kulinarne. Wraz z panią Agnieszką Smolorz przygotowały dwie surówki z tartej marchewki i jabłka. Do wykonania pierwszej został wykorzystany robot kuchenny zakupiony w ramach projektu #Laboratoria Przyszłości. Jednogłośnie wygrała jednak druga - zrobiona samodzielnie przez dzieci.
   
Do drugiego oddziału przedszkolnego uczęszczają młodsze dzieci.Pod opieką pani Beaty Gołąb przygotowały smaczny i zdrowy koktajl z mleka, szpinaku, kiwi, banana i jabłka. Jesienny przysmak smakował wszystkim najmłodszym uczniom naszej szkoły.
   
Październik to drugie spotkanie pierwszoklasistów z klockami MODI i LEGO. Na początku zajęć pani Aneta Flądro opowiedziała uczniom, czym jest miernik środowiska, jakie parametry można dzięki niemu odczytać i jak go skonstruować, używając modułów MODI. Na początku uczestnicy zajęć przeanalizowali instrukcję i wybrali potrzebne elementy. Następnie zajęli się przygotowaniem projektu. Potem przystąpili do pomiarów. Każda grupa otrzymała kartę pracy, na której wpisywała dane dotyczące temperatury, wilgotności i natężenia światła  w różnych miejscach i pomieszczeniach.  Pomiary i zapisy rozpoczęli od swojej sali lekcyjnej, gdzie mierzyli trzy parametry wskazane wcześniej. Potem przeszli na boisko, a na koniec do szkolnej toalety. Podczas pomiarów dzieci zaczęły dostrzegać różnice w odczytach. Wskazywały przyczyny różnych wyników poszczególnych parametrów. Po powrocie do swojej sali obudowywały mierniki, tworząc projekty z klocków LEGO.  
   
Uczniowie klasy drugiej postanowili przygotować smaczne i zdrowe drugie śniadanie. Dzięki sprzętowi zakupionemu w ramach projektu #Laboratoria Przyszłości i pomocy pani Doroty Kwiatkowskiej  wykonali domową pizzę. Z żółtego sera, salami, pieczarek, szynki, sosu i ciasta drożdżowego powstał przysmak, który zniknął w okamgnieniu.
   
Klasa IV rozpoczęła swoją przygodę z książką Jana Brzechwy pt. „Akademia pana Kleksa”. Uczniom spodobały się nietypowe przedmioty, jakich nauczał pan Ambroży w swojej szkole, dlatego na lekcji języka polskiego mieli okazję uczestniczyć w lekcji kleksografii. Stworzyli oryginalne kleksy, a następnie zastanawiali się, co przypominają. Lekcja poprowadzona przez panią Agnieszkę Kruczek pozwoliła czwartoklasistom na chwilę przenieść się w magiczny świat, a kamera zakupiona dzięki #Laboratoriom Przyszłości pozwoliła na uwiecznienie zadowolonych z siebie czwartoklasistów.
   
Uczniowie klasy piątej na zajęciach informatyczno-technicznych z panią Katarzyną Krawczyk robili pyszne gofry z owocami. Słodki zapach roznosił się po całej szkole. Częstowali nimi wszystkich pracowników. Ta sama klasa, na dodatkowych zajęciach, przygotowała z okazji Święta Edukacji Narodowej słodki poczęstunek dla nauczycieli, jakim były czekoladowe i waniliowe babeczki.
   
Siódmoklasiści podczas lekcji informatyki, prowadzonej przez panią Katarzynę Krawczyk, pracowali z drukarką Omni3D. Najpierw wspólnie stworzyli projekt podstawki na długopis i pendrive’a, by później z niecierpliwością czekać na efekty swojej pracy.
   
Uczniowie najstarszej klasy na lekcji biologii wykorzystali mikroskopy, by dzięki nim oglądać preparaty. Pani Iwona Gościmińska na początku zajęć wyjaśniła im, że wzrok jest tym zmysłem człowieka, który dostarcza najwięcej informacji o otoczeniu. W zależności od obiektu i celu badawczego obserwacje takie można prowadzić poprzez bezpośrednią analizę wzrokową lub za pomocą różnych urządzeń optycznych. Zdolność rozdzielcza ludzkiego oka wynosi 0,1 mm, co oznacza, że dwa punkty położone w tej odległości widzimy jeszcze jako odrębne. Obserwacje takich obiektów wymagają więc użycia mikroskopów, których zdolność rozdzielcza jest wielokrotnie większa niż możliwości ludzkiego oka.
     
12 października w ramach programu "WF z ręczną," realizowanego przez Azoty Unia Tarnów,uczniowie klas 6-8 mogli spotkać się i poćwiczyć pod okiem zawodników ekstraligi.Dwie jednostki lekcyjne dla uczniów i uczennic poprowadzili Aleksandr Bushkou i Przemysław Mrozowicz. Ogromną przyjemnością była możliwość zobaczenia, rozmowy i treningu z zawodowcami.Inicjatorem i koordynatorem akcji był nauczyciel wychowania fizycznego - pan Krzysztof Gondek. Zdjęcia i filmiki, które są potwierdzeniem tego spotkania zrobiono za pomocą kamerki sportowej GoPro Hero 9 Black, którą nasza szkoła zakupiła w ramach projektu #Laboratoria Przyszłości.
   
Jak widać uczniowie i nauczyciele naszej szkoły z każdym miesiącem z coraz większą przyjemnością realizują założenia programu #Laboratoria Przyszłości. Cieszymy się, że wychowankowie naszej szkoły mają okazję opanowywać nowe zdolności i wiedzę, a także zdobywać umiejętności praktyczne oraz odkrywać nieznane dotąd talenty. Mamy nadzieję, że kolejne miesiące pozwolą na dalsze kształtowanie kompetencji przyszłości, które pozwolą uczniom naszej szkoły stawać się świadomymi swoich możliwości młodymi ludźmi.