Inwestycja w lepszą przyszłość

29 lis 2022 | Mateusz Mikulec

   
Kolejny miesiąc kształtowania kompetencji technicznych i interdyscyplinarnych uczniów Szkoły Podstawowej w Rożnowie za nami.  Narzędzia oraz pomoce zakupione w ramach dofinansowania Szkoły pozwoliły na prowadzenie zajęć zgodnie z ideą rozwoju kompetencji STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Dzięki #Laboratoriom Przyszłości staramy się stworzyć nowoczesna szkołę, w której prowadzone zajęcia będą angażowały uczniów oraz odkrywały ich talenty i rozwijały zainteresowania.
25 listopada dzieci z oddziałów przedszkolnych 0a oraz 0b z okazji Dnia Zdrowego Śniadania, które miało miejsce kilka dni wcześniej, przygotowały kanapki. Po krótkiej dyskusji, poprowadzonej przez panią Agnieszkę Smolorz, dotyczącej tego, co to znaczy „zdrowe śniadanie” oraz jak powinno ono wyglądać, dzieci przystąpiły do działania. Każdy przyniósł swoje ulubione warzywa. Przy pomocy narzędzi zakupionych w ramach projektu #Laboratoria Przyszłości zostały one pokrojone i udekorowano nimi kanapki. Wszystkim bardzo smakowało. Zdjęcia wykonano przy pomocy aparatu zakupionego w ramach projektu.
Na listopad przypadło również kolejne spotkanie pierwszoklasistów z klockami MODI. Początkowo uczniowie, w oparciu o film zatytułowany: „Konsekwencje długotrwałego przebywania w hałasie”, wiersz pt. „Ola u doktora” oraz własne doświadczenia, szukali odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób hałas wpływa na nasze zdrowie?  Następnie dowiedzieli się od pani Anety Flądro, za pomocą jakiego urządzenia można sprawdzić poziom hałasu i jak przy użyciu klocków MODI można skonstruować prosty miernik hałasu. Po dokładnym przeanalizowaniu instrukcji uczniowie przygotowali projekt. Potem przystąpili do pomiarów natężenia hałasu w klasie, podczas wykonywania różnych czynności. Na zakończenie zajęć na kartach pracy ozdabiali przygotowany projekt klasowego hałasomierza.
Uczniowie klasy II, pod czujnym okiem pani Doroty Kwiatkowskiej, na zajęciach techniki konstruowali budowle z klocków LEGO. Dzięki temu uczyli się przestrzennego postrzegania rzeczywistości, bo odzwierciedlali ją w modelach.
Podczas zajęć informatyczno-technicznych, prowadzonych przez panią Katarzynę Krawczyk, uczeń klasy siódmej, Xawier Olchawa wykazał się ogromną kreatywnością i  zaprojektował dwie wiewiórki i podpórki pod telefon. Następnie zostały one wydrukowane w drukarce 3D, zakupionej w ramach projektu #Laboratoria Przyszłości.
Klasa piąta na zajęciach techniczno-informatycznych pracowała z klockami MODI. Uczniowie dokładnie przeanalizowali instrukcję, by następnie konstruować pojazdy. Kiedy wszystkie były już gotowe zorganizowali klasowe wyścigi.
Klasa siódma, razem z panią Iwoną Gościmińską, na lekcji biologii rozmawiała o składnikach pokarmowych. Wykorzystali mikroskopy, które otrzymaliśmy dzięki #Laboratoriom Przyszłości. Najpierw samodzielnie przygotowywali preparaty z warzyw i owoców, by następnie oglądać je pod mikroskopem.
10 listopada w naszej szkole pani Agnieszka Kruczek zorganizowała I Szkolny Konkurs Recytatorski Poezji Patriotycznej. Trzy nagrody zasponsorowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, a konkurs odbył się w dwóch kategoriach wiekowych. Pierwsza: odziały przedszkolne i klasy 1-3; druga klasy 4-8.  Dzięki sprzętowi nagłaśniającemu (mikrofonom bezprzewodowym, mikrofonom nagłownym okablowaniu, kolumnom aktywnym), zakupionemu w ramach projektu #Laboratoria Przyszłości, wszyscy zgromadzeni na hali uczniowie i rodzice mogli wysłuchać wystąpień uczestników konkursu.
Nowe technologie i eksperymenty zdecydowanie ułatwiają przekazywanie wiedzy. Wspierają realizację podstawy programowej, pomagają rozwijać zdolności podczas zajęć dodatkowych. Zwiększają zainteresowanie dziedzinami technicznymi i ścisłymi, popularyzują  rozwiązania i umiejętności praktyczne, a także  połączenie zdobywania wiedzy z przygodą. Dzięki #Laboratoriom Przyszłości uczniowie naszej szkoły odkrywają i rozwijają swoje talenty oraz  inwestują w  lepszą przyszłość.